KAYA tuntutan ISLAM

kebelakangan ini, muncul ramai yang memulakan bisnes.
.
.
.

Ada bisnes ayam
Ada bisnes kambing golek
Ada bisnes pakaian
Ada bisnes kuih kerepek 
Ada bisnes vitamin
Ada bisnes periuk belanga

.
.
dan sebagainya


Tidak lupa juga, ada yang memperlekehkan usaha orang yang baru mula nak berbisnes.
.
.
" alaa, engkau nak sangat tiru dia, dia bisnes, engkau pun nak. engkau buang masa saja la. dia tu dah lama. memang la dapat banyak untung."

"ala engkau ni, sapa sangat la nak beli nasik lemak kau tu. bukannya ramai sangat orang kat sini. depa pagi pagi mana beli kat luar. makan roti ja kot. membazir je la kalau jual tak abes nanti'


beginilah keadaan yang biasa kita tempuhi. saya tidak faham, mengapa kita biasa begini ya?
.
.
.

tidak positif. takut untuk mencuba. 

Padahal, ISLAM MENUNTUT umatnya supaya KAYA.

tengok ni, harta pejuang islam dulu


KENAPA KITA PERLU 'KAYA'

1. kita akan dapat lebih nilai di mata masyarakat. 
bukannya untuk rasa meninggi diri, tapi lebihan yang kita ada, kita boleh memberi kepada yang memerlukan. 
kita tidak menjadi orang yang meminta minta atau 'berkira' untuk berbuat sesuatu. 


2. kita boleh menggunakan wang itu dalam cara yang baik. 
dan ia akan membuatkan harta akan beredar di kalangan kita. makanya, masyarakat kita akan menjadi lebih baik.

3. banyak perkara syariat / (dakwah dan ibadah) berkaitan wang.
haji/umrah memerlukan duit
zakat perlukan duit
jihad juga perluakan kewangan
- lihatlah teladan. Rasulullah dan isterinya khadijah, menggunkan harta sendiri untuk islam. (rasulullah kaya, khadijah pun kaya)

4. keluarga bahagia. bukannya tiada duit / kurang berada itu tidak bahagia, tetapi kebahagiaan dengan adanya harta adalah berbeza.hayati pesanan ini:

Menurut Rasululloh, 3 hal yang membuat manusia bahagia adalah: 

1. Istri/suami yang sholeh/sholehah
2. rumah yang luas dan kendaraan yang nyaman
3. rumah yang luas dan kendaraan yang nyaman,




5. melanjutkan pelajaran/ menuntut ilmu sebanyaknya. dan untuk menuntut ilmu, kita kena ada kewangan untuk menampung.

ok. ini saja antara apa sebab kita perlu kaya.


jangan gunakan agama sebagai sebab kena miskin dan zuhud.
silap konsep.

jadilah kita orang yang 'kaya' di dunia, 'kaya' juga di akhirat

Comments

Popular posts from this blog

7 petua cepat bukaan pintu rahim

AUTISM PART 3: Tips kontrol deria bunyi anak autism yang sensitif sangat.