Vitamin UNTUK ANAK KURANG SATU TAHUN


Alhamdulillah, semakin hari semakin ramai yang sedar pentingnya keperluan supplemen dalam mengisi ruang nutrisi dalam badan. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan supplemen bukanlah ubat sebaliknya ia membantu mengisi ruang-ruang kosong yang diperlukan oleh badan. Nutrien yang berlebihan atau tidak diperlukan akan dibuang oleh badan. Apabila badan mempunyai nutrisi yang cukup, maka setiap sel, organ, sistem akan bergerak dengan lancar dan menjadikan individu lebih sihat.

Oleh itu, kami TIDAK mencadangkan pengambilan supplemen untuk bayi di bawah usia setahun, kerana keperluan utama bayi ketika ini adalah susu. Dan susu yang terbaik di dunia adalah SUSU IBU. Melalui susu ibu, nutrient yang diperlukan akan disalurkan kepada bayi. Walaupun, pemakanan bayi bermula tempoh 6 bulan, itu hanyalah perkenalan kepada pemakanan. Makanan utamanya masih susu ibu. 

Sebaliknya apabila anak mencecah usia 1 tahun, susu ibu menjadi pelengkap sahaja manakala makanan utamanya adalah makanan biasa. Oleh itu, penting untuk ibu bapa memastikan anak-anak mendapatkan makanan yang berkhasiat. Elakkan makanan segera, makanan dingin beku dan makanan rapu.

Bagaimana sekiranya ibu tidak dapat menyediakan keperluan secukupnya?

Di sinilah sebaiknya mengambil makanan tambahan (supplemen) untuk mengisi ruang-ruang kosong yang diperlukan.

Untuk anak-anak usia 1-3 tahun, boleh mula diberikan Shaklee Meal Shakes dan Shaklee OmegaGuard. Tapi tak perlu kerap pun. Ini supaya tidak memberatkan tubuh di kecil anda untuk memproses supplemen yang diberikan.
 


Untuk anak-anak usia 4-6 tahun pula selain 2 supplemen di atas boleh ditambah dengan Shaklee Vita-lea Chew dan Shaklee Vita-C Chew.

Manakala selepas usia itu, boleh diambil supplemen selainnya kecuali Nutriferon dan beberapa yang lain.


Nutriferon sebaiknya selepas usia 12 tahun kerana agak kuat dan memerlukan air masak yang banyak.

Comments

Popular posts from this blog

7 petua cepat bukaan pintu rahim

AUTISM PART 3: Tips kontrol deria bunyi anak autism yang sensitif sangat.